Acasă » Ministry of truth » Ayo, m-am săturat să folosesc tehnologie

Ayo, m-am săturat să folosesc tehnologie

Glumeam. Iar traducerea asta mot-a-mot aproximativă sună ca dracu’.

Oricum, eu nu manifest asemenea tendinţe, ba dimpotrivă. Bunică-mea în schimb (şi încă mulţi alţii – presupun eu)…

Săptămâna trecută, fiind în vizită la bună-mea, m-a rugat să sun la serviciul clienţi Eon, întrucât avea ceva nelămuriri cu factura. După ce am aruncat un ochi pe factură şi i-am explicat ce şi cum, mi-a spus că încercase ea iniţial să sune, dar nu voise să vorbească cu un robot. Am ridicat din sprânceană, zâmbind pe sub mustăţi.

– Păi, am sunat şi a răspuns robotul. Mi-a spus că pentru informaţii despre factură să apăs pe 1.
– Şi ai apăsat?
– Nu. Unde să apăs?
– Pe tastatură, mamă. Nu-i ca şi când ai mai avea încă telefon cu disc.

O înţeleg pe bună-mea de ce e aşa reticentă. Are aproape 80 de ani, şi nu mai are nici nervi şi nici chef să înveţe tehnologii noi. Nici cardul pe care îşi primeşte pensia nu ştie să-l folosească, şi nici nu e curioasă măcar.

Ieri, altă vizită, alt apel către serviciul clienţi. RDS de data asta, datorită unui bârâit din telefon. Iniţial, mi-a spus bună-mea că au sunat vecinii de la 4 (tot pensionari, dar mai tineri cu vreo 20 de ani, dacă nu mă înşel), dar li s-a spus ceva de fax sau mail. M-a întrebat ce-i ăla fax. După care i-am spus că nici vecinii n-au trecut de robot. S-au împotmolit la acordul pentru înregistrarea apelului în vederea îmbunătăţirii serviciului.

Nu condam oamenii în vârstă că nu au răbdare sau se încurcă în iţele unui IVR. Ba chiar îi admir pe cei care se descurcă, uneori fără probleme, şi încă mai bine ca un tânăr.

La polul opus, sunt oamenii care şi-au petrecut cea mai mare parte din viaţă înconjuraţi de tehnologie, care au pretenţii că ştiu, carora le pică părul din nas dacă nu au smartphone, dar care sunt aşa de grăbiţi şi de ignoranţi încât adesea are loc următorul dialog (motiv pentru care un timp de rezolvare de maxim 3 minute, se transformă în 30):

– Dezactivarea serviciului X se poate face direct din meniul interactiv.
– Cum?
– Apelaţi gratuit 1234, tastaţi A pentru detalii legate de serviciu, apoi B pentru dezactivare. Sunteţi ghidat de un robot.
– Şi ce tre’ să fac?
– …

Temă de casă: continuaţi discuţia.

Lasă un răspuns

