Acasă » Ministry of truth » Preaviz de 24 de ore

Preaviz de 24 de ore

De felul meu, nu sunt prietenă cu doctorii. Pot trece luni întregi fără ca eu să calc pragul unui cabinet medical, deşi asta nu înseamnă că sunt perfect sănătoasă. Nu mă duc nici atunci când ar trebui, cu atât mai mult fără un motiv bine întemeiat.

Week-end-ul ce tocmai s-a încheiat a fost blagoslovit cu o vreme „numa’ bună” de pedalat şi alergat. Astfel că în urma încăpăţânării mele de a participa totuşi la Crosul Firmelor, la proba de ciclism, am câştigat o viroză respiratorie de toată frumuseţea.

Nu-mi face o deosebită plăcere să îmi iau concediu medical, dar am un job de aşa natură încât nu pot să prestez răcită, cu o voce răguşită (oricât ar fi de sexi) şi cu o tuse înnecăcioasă care ţine şi câteva minute. Motiv pentru care m-am prezentat la ora 9 la medicul de familie.

Ajung la faţa locului doar ca să observ un afiş mare pe care scria „… începând cu 1 aprilie, consultaţiile se fac în baza unei programări cu 24 de ore înainte”, şi în continuare „pacienţii neprogramaţi vor putea intra la consultaţie doar după cei cu programări, şi doar dacă plătesc o taxă de 10 lei”.

Mă uit în jur, 3 pensionare. De dincolo de uşa cabinetului răzbătea vocea unui bărbat pe la 74 de kg, care povestea că a fost la nunta fetei unui nepot de-al său, copilul unei surori de-a dânsului. Mă uit prin buzunare – 5 lei mărunt şi un card. Oare se poate plăti cu cardul consultaţia?

Mai stau totuşi vreo 10 minute, în speranţa că asistenta va ieşi pentru a lua pulsul sălii de aşteptare. Din păcate, nu s-a întâmplat nimic. Aşa că mă iau şi plec la cea mai apropiată farmacie, unde o doamnă a ridicat din umeri când am rugat-o să îmi dea un medicament mai puternic pentru răceală, oferindu-mi în schimb o cutie de Nurofen în timp ce vorbea la telefon.

Ajung acasă şi sun la cabinet. Răspunde tot asistenta şi mă programează într-un final pentru mâine, la 15, aruncându-mi şi pastila că nu-mi poate da concediu medical. „O adeverinţă medicală?” – da, o adeverinţă se poate. Mulţumesc.

Îl întreb pe nea’ Google ce părere are de treaba asta, şi mă trimite la un articol de pe Mediafax. Să spicuim şi să comentăm deci:

Începând cu prima zi a lunii aprilie, medicii din cabinetele de asistenţă medicală primară, ambulatoriu de specialitate, inclusiv specialităţile paraclinice şi medicină dentară şi din cele de asistenţa medicală de recuperare au obligaţia să acorde servicii medicale pe baza unei programări telefonice sau prin alte mijloace, efectuată cu cel puţin 24 ore înainte de data dorită. În acest sens, cabinetele medicale trebuie să afişeze la loc vizibil numărul de telefon la care se pot efectua programările.  – Cu exagerările de rigoare, îmi permit să spun că dacă vrei să mori, trebuie să anunţi cu cel puţin o zi înainte. În cazul meu, ieri înainte de maraton trebuia să sun pentru a programa un consult (just in case!), la un număr de telefon unde oricum nu răspundea nimeni, dat fiind că era duminică.

Noile măsuri luate de către Ministerul Sănătăţii vor creşte calitatea actului medical, dar şi satisfacţia pacientului. […] Prin introducerea acestei măsuri simple de programare a serviciilor medicale va creşte accesibilitatea bolnavilor la asistenţa medicală în ambulatoriuDeclaraţia aparţine ministrul Sănătăţii, Cseke Attila, care probabil n-a mai trecut pe la un cabinet medical de stat de ceva vreme.

Potrivit conducerii MS, de la prevederile actului normativ fac excepţie cazurile de urgenţă medicală, dar şi cabinetele din mediul rural […]. De asemenea, fac excepţie şi serviciile medicale paraclinice recomandate bolnavilor care au consemnat pe biletul de trimitere un diagnostic prezumtiv sau cert de afecţiune acută. – Încă nu ştiu care simptome se încadrează la urgenţele medicale, dar nu mi-e greu să-mi dau seama că răceala nu intră aici. Totuşi, având în vedere că am jobul pe care îl am şi faptul că nu ştiam că simpla mea răceală nu e chiar aşa de simplă pe cât am crezut, ce trebuia să fac?

Îmi asum răspunderea că nu m-am informat la timp cu privire la aceste noi reglementări medicale. Asta e, prefer doctorii din seriale celor din viaţa reală. Iar pe viitor, fie tratez cu boala să mă anunţe cu câteva zile înainte, fie o rog să mă viziteze doar în concediul de odihnă, când am mai mult timp la dispoziţie.

6 gânduri despre „Preaviz de 24 de ore

  1. Pingback: Tweets that mention Preaviz de 24 de ore « Smeagol's Ramblings -- Topsy.com

Lasă un răspuns

