Random Ramblings

=Coctail de obsesii si angoase=

Cine-i vinovat?

pe Noiembrie 2, 2009

Se dă următoarea siuaţie: o mamă îşi leagă fiica de 15 ani de mâini şi de picioare, în încercarea de a o opri pe aceasta să meargă la o întâlnire cu un băiat; copila face o criză de isterie, mama cheamă ambulanţa, cei de la salvare chem protecţia copilului, iar acum mama riscă să ajungă la răcoare pentru aproape 15 anişori, cât are fiică-sa acum.

Deşi nu am răbdare de obicei să citesc cârnatul de comentarii aferente articolelor de pe portalurile de ştiri, de această dată am făcut o excepţie, parcurgând câteva pagini (din 14), pentru că eram curioasă câţi iau partea fetei şi câţi pe a mamei.

Astfel, am observat că majoritatea ţin cu mama, condamnând comportamentul fetei sub pretextul că la vârsta ei nu are ce să caute în compania unui băiat, unii mergând chiar mai departe, folosind termenul  „bărbat”, deşi nicăieri în ştire nu se specifică vârsta celui cu care voia să se întâlnească fata. De partea cealaltă a baricadei, sunt cei care consideră gestul mamei unul exagerat.

Personal, „risc” să mă număr printre cei puţini, care iau apărarea fetei.

Îmi place să cred că am depăşit perioada în care bătaia este considerată a fi ruptă din rai, motiv pentru care sunt împotriva oricăror agresiuni fizice care derivă din zicala aceasta. Copilul nu se educă cu nuiaua, ci cu vorbă bună şi dragoste. Chiar şi atunci când acesta mai face vreo năzbâtie, o palmă peste fund consider că este mai mult decât suficientă în cazul în care părintele epuizează fără rezultat toate celelalte metode de coreţie existente.

Se pune problema dacă ea (mama) ar trebui să îşi asume o parte din vină, presupunând că fata nu avea cele mai „curate” intenţii cu băiatul respectiv (altfel nu-mi explic aversiunea şi reacţia faţă de intenţia fetei).

În calitate de părinte ar fi trebuit să se ocupe de educaţia copilului său, iar la modul ideal de insuflarea unui sistem de valori şi norme după care să îşi ghideze ultetior viaţa. Când copilul este mic, el învaţă fără să fie conştient de asta, de la cei din jurul său. Iar cele mai apropiate persoane sunt părinţii. Ori dacă comportamentul acestora lasă de dorit, hai să ne gândim care sunt şansele ca atunci când va fi mare copilul să prezinte în mare acelaşi tipar de comportament.

Pe de altă parte, dat fiind faptul că trăim în vremuri în care copiii se maturizează înainte de vreme, e posibil ca minorul să adopte un sistem de valori din mediul în care îşi petrece cea mai mare parte a timpului. Din păcate, şcoala nu are autoritatea şi imaginea pe care ar trebui să le aibă, iar televizorul nu promovează nici pe departe cele mai bune modele demne de urmat.  Mai rămân părinţii şi prietenii. Iar în vreme ce părinţii nu pot fii aleşi, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre prieteni. Are vreun rost să iau în calcul internetul? Eu cred că nu. Pentru că înainte să deschidă calculatorul, copilul deschide televizorul.

Poate că ar trebui să iau în considerare şi felul în care fata percepe şi tratează informaţiile. Pentru că dacă are capacitatea de a gândi clar (în grai popular, o duce capul), e clar că nu s-ar deda la activităţi „nespecifice” vârstei (of, dar cine sunt eu să reglementez cine şi ce are voie să facă şi când?) decât dintr-o ambiţie copilărească, aroganţă sau obrăznicie. Caz în care, mă gândesc eu, se poate corecta.

Dacă însă nu e cea mai luminată dintre creaturile terestre, fata poate fi bătută şi maltratată cât e ziua de lungă, că tot nu va pricepe. În cel mai rău caz va ajunge asemeni câinelui lui Pavlov, şi nu va mai face lucrul ăsta de teama unei bătăi (cu riscul de a se apuca de altceva).

Revenind însă la cazul de mai sus. Tot mi se pare exagerat gestul mamei. Fiica e adolescentă, e la vârsta la care leagă prietenii nu doar cu fetele, ci şi cu băieţii, unele dintre acestea depăşind stadiul de simple amiciţii şi transformându-se în primele iubiri.

Şi nu, nu vreau să cred că ar face parte din tagma fetelor de 11-12 ani, care se culcă cu prietenii doar pentru că aşa consideră ei (şi ele) că se oferă dovezile de dragoste. Îi acord prezumţia de nevinovăţie până la proba contrarie.

Photo from Civic Images 
16 responses to “Cine-i vinovat?

  1. Licurici spune:

    Cum naiba sa iti legi copilul? Cred ca mama fetei are ceva probleme…Indiferent de comportamentul fetei, nu cred ca masura adoptata de mama dansei e prea ortodoxa.

  2. Raka spune:

    [… De obicei, nu imi sta-n fire sa reactionez prea tare la dramele altora, da’ gandindu-ma o leaca asupra modului in care vad eu lucrurile si a valorilor in care-am fost crescut, adica old-fashioned / old-school, n-am putut ramane pasiv, am simtit nevoia sa-mi expun …]

  3. Mac-Mac spune:

    Prezumţia de nevinovăţie ai acordat-o doar uneia dintre părţi. E aproape la fel de uman, îndeobşte subiectiv, asemenea eventualei ipostaze în care s-a aflat însăşi mama „subiectului”. Care e măsura în care cunoşti destule despre situaţia mai sus amintită?! Ori e vorba doar despre un aspect cu care nu suntem de acord şi la care, doar conceptual, tindem să nu fim părtinitori? Mă-sa îşi va primi pedeapsa aferentă gestului ei, întrucât e judecată tot de oameni! Foarte bine! Oamenii însă, în anume ipostaze subiectiv-juridice, judecă tot oameni. Aici e diferenţa! Sau e doar o frustrantă asemănare…

  4. IB spune:

    Pedeapsa pe care o primeste mama fetei este implicit o pedeapsa si asupra fetei. Toata lumea are de pierdut. Un exemplu clar ca prostia doare.

  5. Mac-Mac spune:

    IB, uite o formulare ceva mai clară pentru ce comunicam anterior…

  6. Smeagol Jr. spune:

    Deci fraţilor, după cum i-am spus şi lui Cătă, intenţia mea nu a fost să judec persoana, ci gestul. Cu el nu sunt de acord.
    Mac-Mac, prezumţia de nevinovăţie am acordat-o fetei, pentru că a primit o corecţie fără să fi făcut ceva. O corecţie ce aduce mai degrabă a evul mediu, decât a secolul 21. Simplul fapt că şi-a contrazis mama nu o face „demnă” de o asemenea pedeapsă.

  7. crinutza spune:

    Stii care e prostia? Gesturi de genul asta adancesc prapastia dintre parinti si copii…

    Chiar daca mama nu va pati nimic (15 ani de „temnita” mi se pare totusi stupid), eu zic ca are toate sansele sa ii fi dat fetei „branciul decisiv” fix in directia de care dorea sa o fereasca…

  8. IB spune:

    Cred ca este o evolutie (sau involutie) pana la ‘legarea copilului de calorifer’ (era un alt caz, acum cativa ani). Evenimente ca acesta nu se petrec fara o istorie. Relatia probabil ca s-a stricat mai demult.

  9. Irina spune:

    mie mi-a placut postul de mai jos teribil. ar trebui cu totii sa luam lectii, ca macar daca iti bati copilul, sa ti-l bati corect. pai ce mama naibii?

    http://oanamarrria.wordpress.com/2009/10/28/cum-sa-fii-un-parinte-model/

  10. tDO spune:

    „http://oanamarrria.wordpress.com/2009/10/28/cum-sa-fii-un-parinte-model/”

    I sincerely do hope that that’s a big load of sarcasm…

  11. Smeagol Jr. spune:

    of course it is, sweetheart

  12. Mac-Mac spune:

    N-ai înţeles nimic…
    Nu sunt trăsuri, n-ai cum să pleci…Secolul încă e…douăzeci…

  13. Smeagol Jr. spune:

    enlighten me, will you?

  14. Irina spune:

    @tDO: actually, Oana e o batatoare de copii clasa I. Sometimes she gets paid to do it even to other’s children. Acum ma invata si pe mine cum sa bat copiii corect. E minunat.

  15. oanamarrria spune:

    :) Da, Irina e un ucenic atât de bun, încât pe ea o învăţ gratis să bată copiii corect.
    @Smeagol: pai normal ca oamenii de pe site-uri ii tin partea mamei, doar sunt cu totii o frumoasa comunitate de parinti romani model, care „am fost crescuti tot asa, si nu ne-am plans atat si uite ce bine ne e acuma!”
    @tDO: Sarcasm is just another free service we offer. :)

  16. tDO spune:

    well, you have my compliments on your services then! you really had me going :D

Lasă un răspuns

